امام سجاد علیه السلام می‌ فرمایند : « نحن ابواب الله و نحن صراط المستقیم »

                                              دانلود کامل کتاب با حجم 2.6 مگابایت


ھنگام ظھور اسلام ، بردگى در سراسر جھان آن روز - حتى در مھد تمدن آن زمان یعنى یونان و روم رواج داشت ، و چون لغو چنین پدیده گسترده اى بیكباره مقدور نبود ، اسلام از راھھاى مختلفى زمینه لغو تدریجى آن را فراھم ساخت. بدین ترتیب كه از یك طرف راھھاى برده گیرى را تقلیل داده آن را محدود ساخت. از طرف دیگر آزاد سازى بردگان را كفاره بسیارى از گناھان و خطاھا و ترك واجبات قرار داد و از این رھگذر وسائل آزادى آنان را فراھم ساخت. از طرف سوم پیامبر اسلام به مسلمانان توصیه كرد كه با بردگان (ھمچون عضوى از خانواده) رفتار انسانى داشته باشند و دستور داد صاحبان بردگان از غذاھایى كه خود مى خورند و از لباسھایى كه خود مى پوشند ، به آنان بدھند .


از این گذشته ، آزاد سازى بردگان را آنچنان داراى ارزش و ثواب و فضیلت معرفى كرد كه در روایات ما بسیارى از اعمال صالح صالح ، از نظر كثرت ثواب و فضیلت ، به آزاد كردن بردگان تشبیه گشته و از این طریق مسلمانان به این كار تشویق شده اند. مجموع اینھا دیدگاه اسلام را در مورد بردگى تا حدى روشن مى سازد. (110)


برخورد خاص و ظریف اسلام و پیشوایان آن با مسئله برده و برده دارى را باید از این دیدگاه تحلیل كرد/


بارى ، در بررسى زندگانى امام چھارم نیز موضوع آزاد سازى بردگان به چشم مى خورد ، اما دامنه و سطح این عمل به حدى وسیع است كه تنھا با محاسبات بالا قابل توجیه نیست و به نظر مى رسد كه امام چھارم در این كار انگیزه ھاى والاترى داشته است. دقت در این زمینه نشان مى دھد كه امام از این اقدام نظر تربیتى و انسانى داشته است ، بدین معنا كه بردگان را خریدارى كرده مدتى تحت آموزش و تربیت قرار مى داد و سپس آزادشان مى كرد و آنان به صورت انسانھاى نمونه به فعالیت فرھنگى و تربیتى مى پرداختند و پس از آزادى نیز ارتباطشان با امام قطع نمى شد/


« على بن طاووس » ضمن اعمال ماه رمضان مى نویسد : على بن الحسین (ع) شب آخر ماه رمضان بیست نفر برده (با اندكى بیشتر یا كمتر) را آزاد مى كرد و مى گفت : خداوند در ھر شب رمضان ھنگام افطار ھفتاد ھزار نفر از اھل دوزخ را از عذاب آتش ازاد مى كند ، و در شب آخر به تعداد كل شبھاى رمضان آزاد مى كند ، دوست دارم خداوند ببیند كه من در دنیا بردگان خود را آزاد مى كنم تا بلكه مرا در روز رستاخیز از آتش دوزخ آزاد سازد/


امام ھیچ خدمتگزارى را بیش از یك سال نگه نمى داشت. وقتى كه برده اى را در اول یا وسط سال به خانه مى آورد ، شب عید فطر او را آزاد مى ساخت و در سال بعد به جاى او شخص دیگرى را مى آورد و باز او را در ماه رمضان آزاد مى ساخت و این روال تا آخر عمر او ھمچنان ادامه داشت. اما بردگان سیاه پوست را- باوجود آن كه به آنان نیاز نداشت - مى خرید و آنان را در مراسم حج به عرفات مى آورد) و آن گاه كه به سوى مشعر كوچ مى كرد ، آنان را آزاد مى كرد و جوایز مالى به آنان مى داد.(111)


به گفته یكى از نویسندگان : ھمین كه بردگان از این موضوع خبر مى یافتند ، خود را از قید بندگى اعیان و اشراف رھا ساخته به خدمت زین العابدین در مى آمدند/


زمان مى گذشت و ایام سپرى مى شد و زین العابدین ھمچنان به آزاد كردن بندگان مشغول بود. او ھر سال و ھر ماه و ھر روز به مناسبتھاى مخلتف این امر را تكرار مى كرد تا آنجا كه در شھر مدینه گروه عظیمى از بندگان و كنیزان ازاد شده آن حضرت تشكیل شده بود.(112)


چنانكه اشاره شد ، از مجموع اینھا مى توان نتیجه گرفت كه امام با این برنامه در واقع یك كانون تربتیى به وجود آورده بود : بردگان را خریدارى كرده مدتى تحت تعلیم و تربیت قرار مى داد و پس از آنكه آنھا را آزاد مى كرد ، ھر كدام یك فرد تربیت شده و الگو براى دیگران بودند. آنان پس از آزادى نیز پیوند معنوى خود را با امام قطع نمى كردند و به سھم خود دیگران را تحت پوشش تربیتى قرار مى دادند. این برنامه امام ، با توجه به محدودیتھایى كه او در ارشاد و ھدایت مستقیم جامعه با آن روبرو بود ، بسیار درخور توجه و بررسى است. (113)


110 - در این زمینه رجوع كنید به : ایرجى ، محمد صادق ، بردگى در اسلام ، پایان نامه درجه لیسانس مولف از دانشگاه تھران.


111 - اقبال الاعمال ، الطبعه الثانیه ، تھران ، دارالكتب الاسلامیه ، 1390 - ه'.ق، ص 261/


112 - سید الاھل ، عبدالعزیز ، زندگانى زین العابدین ، ترجمه حسین وجدانى ، چاپ سوم ، تھران ، انتشارات مجله ماه نو ، ص 55/


113 - در تھیه و تنظیم این بخش ، از كتاب، امام چھارم پاسدار انقلاب كربلا به قلم دوست و برادر دانشمند آقاى على اكبر حسنى استفاده شده است .


 


آخرین مطالب

» دانلود #کلیپ : « چالش‌های جریان اصلاح طلبی » ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» دانلود سخنرانی استاد رائفی پور ، « حجاب و عفاف » ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» برخورد بی‌سابقه پلیس فرودگاه تفلیس با یک زن ایرانی ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» پیرمردی که زیر دست و پای پلیس فرانسه له شد ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» مهناز افشار به دادگاه می‌رود ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» دانلود سخنرانی استاد رائفی پور ، « پروتکل های صهیون » ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» سند ابلاغ تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس برای اجرا در دستگاه‌ها در آبان ۹۴ ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» جناب اسلامی! ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» دانلود #کلیپ : « پشت پرده سرعت گیرها! » ( سه شنبه 20 آذر 1397 )
» دانلود سخنرانی استاد رائفی پور ، « تاثیر مقاومت مردم در جنگ اقتصادی » ( دوشنبه 19 آذر 1397 )
» اطلاع رسانی سخنرانی استاد رائفی پور در پیشوا ( دوشنبه 19 آذر 1397 )
» ترافیک حتی برای مسئولان ( دوشنبه 19 آذر 1397 )
» جریمه یک قنادی در تهران به خاطر ارزان فروشی! ( دوشنبه 19 آذر 1397 )
» دانلود سخنرانی استاد رائفی پور ، « سلامت معنوی » ( دوشنبه 19 آذر 1397 )
» لعیا جنیدی : خطاها در درجه اول در حوزه فساد ، منتصب به دولت است. ( یکشنبه 18 آذر 1397 )
» رانیا خالق : آیا ما باید مخالفان فرانسوی را مسلح کنیم؟ ( یکشنبه 18 آذر 1397 )
» دانلود #کلیپ : « نقد جریان تکنوکراتیسم » ( یکشنبه 18 آذر 1397 )
» آب را گِل نكنید... ( جمعه 16 آذر 1397 )
» آمریکا تحریم‌ها را بازگرداند و صادرات به ایران را ۷ برابر کرد ( جمعه 16 آذر 1397 )
» ۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضدآمریکاست ( جمعه 16 آذر 1397 )
» سه دانشجوی شهید ( جمعه 16 آذر 1397 )
» ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده... ( جمعه 16 آذر 1397 )
» مدعیان انتظار ( جمعه 16 آذر 1397 )
» وحشتی شیرین تر از عسل ( جمعه 16 آذر 1397 )
» مبادا کم بیاری ... ( جمعه 16 آذر 1397 )
» چه زود دیر میشود ( پنجشنبه 15 آذر 1397 )
» اشک فراق ... ( پنجشنبه 15 آذر 1397 )
» أیْنَ قاصِمُ شَوکَةِ المُعتَدِینَ ( پنجشنبه 15 آذر 1397 )
» دستگیری مدیر « هوآوی » توسط کانادا به اتهام نقض تحریم‌های ایران ( پنجشنبه 15 آذر 1397 )
» سخنگوی شورای نگهبان : مجلس قانون را تغییر دهد تا دلایل رد صلاحیت ها به صورت علنی از سوی ما منتشر شود ( پنجشنبه 15 آذر 1397 )