امام سجاد علیه السلام می‌ فرمایند : « نحن ابواب الله و نحن صراط المستقیم »

                                              دانلود کامل کتاب با حجم 2.6 مگابایت


ھنگام ظھور اسلام ، بردگى در سراسر جھان آن روز - حتى در مھد تمدن آن زمان یعنى یونان و روم رواج داشت ، و چون لغو چنین پدیده گسترده اى بیكباره مقدور نبود ، اسلام از راھھاى مختلفى زمینه لغو تدریجى آن را فراھم ساخت. بدین ترتیب كه از یك طرف راھھاى برده گیرى را تقلیل داده آن را محدود ساخت. از طرف دیگر آزاد سازى بردگان را كفاره بسیارى از گناھان و خطاھا و ترك واجبات قرار داد و از این رھگذر وسائل آزادى آنان را فراھم ساخت. از طرف سوم پیامبر اسلام به مسلمانان توصیه كرد كه با بردگان (ھمچون عضوى از خانواده) رفتار انسانى داشته باشند و دستور داد صاحبان بردگان از غذاھایى كه خود مى خورند و از لباسھایى كه خود مى پوشند ، به آنان بدھند .


از این گذشته ، آزاد سازى بردگان را آنچنان داراى ارزش و ثواب و فضیلت معرفى كرد كه در روایات ما بسیارى از اعمال صالح صالح ، از نظر كثرت ثواب و فضیلت ، به آزاد كردن بردگان تشبیه گشته و از این طریق مسلمانان به این كار تشویق شده اند. مجموع اینھا دیدگاه اسلام را در مورد بردگى تا حدى روشن مى سازد. (110)


برخورد خاص و ظریف اسلام و پیشوایان آن با مسئله برده و برده دارى را باید از این دیدگاه تحلیل كرد/


بارى ، در بررسى زندگانى امام چھارم نیز موضوع آزاد سازى بردگان به چشم مى خورد ، اما دامنه و سطح این عمل به حدى وسیع است كه تنھا با محاسبات بالا قابل توجیه نیست و به نظر مى رسد كه امام چھارم در این كار انگیزه ھاى والاترى داشته است. دقت در این زمینه نشان مى دھد كه امام از این اقدام نظر تربیتى و انسانى داشته است ، بدین معنا كه بردگان را خریدارى كرده مدتى تحت آموزش و تربیت قرار مى داد و سپس آزادشان مى كرد و آنان به صورت انسانھاى نمونه به فعالیت فرھنگى و تربیتى مى پرداختند و پس از آزادى نیز ارتباطشان با امام قطع نمى شد/


« على بن طاووس » ضمن اعمال ماه رمضان مى نویسد : على بن الحسین (ع) شب آخر ماه رمضان بیست نفر برده (با اندكى بیشتر یا كمتر) را آزاد مى كرد و مى گفت : خداوند در ھر شب رمضان ھنگام افطار ھفتاد ھزار نفر از اھل دوزخ را از عذاب آتش ازاد مى كند ، و در شب آخر به تعداد كل شبھاى رمضان آزاد مى كند ، دوست دارم خداوند ببیند كه من در دنیا بردگان خود را آزاد مى كنم تا بلكه مرا در روز رستاخیز از آتش دوزخ آزاد سازد/


امام ھیچ خدمتگزارى را بیش از یك سال نگه نمى داشت. وقتى كه برده اى را در اول یا وسط سال به خانه مى آورد ، شب عید فطر او را آزاد مى ساخت و در سال بعد به جاى او شخص دیگرى را مى آورد و باز او را در ماه رمضان آزاد مى ساخت و این روال تا آخر عمر او ھمچنان ادامه داشت. اما بردگان سیاه پوست را- باوجود آن كه به آنان نیاز نداشت - مى خرید و آنان را در مراسم حج به عرفات مى آورد) و آن گاه كه به سوى مشعر كوچ مى كرد ، آنان را آزاد مى كرد و جوایز مالى به آنان مى داد.(111)


به گفته یكى از نویسندگان : ھمین كه بردگان از این موضوع خبر مى یافتند ، خود را از قید بندگى اعیان و اشراف رھا ساخته به خدمت زین العابدین در مى آمدند/


زمان مى گذشت و ایام سپرى مى شد و زین العابدین ھمچنان به آزاد كردن بندگان مشغول بود. او ھر سال و ھر ماه و ھر روز به مناسبتھاى مخلتف این امر را تكرار مى كرد تا آنجا كه در شھر مدینه گروه عظیمى از بندگان و كنیزان ازاد شده آن حضرت تشكیل شده بود.(112)


چنانكه اشاره شد ، از مجموع اینھا مى توان نتیجه گرفت كه امام با این برنامه در واقع یك كانون تربتیى به وجود آورده بود : بردگان را خریدارى كرده مدتى تحت تعلیم و تربیت قرار مى داد و پس از آنكه آنھا را آزاد مى كرد ، ھر كدام یك فرد تربیت شده و الگو براى دیگران بودند. آنان پس از آزادى نیز پیوند معنوى خود را با امام قطع نمى كردند و به سھم خود دیگران را تحت پوشش تربیتى قرار مى دادند. این برنامه امام ، با توجه به محدودیتھایى كه او در ارشاد و ھدایت مستقیم جامعه با آن روبرو بود ، بسیار درخور توجه و بررسى است. (113)


110 - در این زمینه رجوع كنید به : ایرجى ، محمد صادق ، بردگى در اسلام ، پایان نامه درجه لیسانس مولف از دانشگاه تھران.


111 - اقبال الاعمال ، الطبعه الثانیه ، تھران ، دارالكتب الاسلامیه ، 1390 - ه'.ق، ص 261/


112 - سید الاھل ، عبدالعزیز ، زندگانى زین العابدین ، ترجمه حسین وجدانى ، چاپ سوم ، تھران ، انتشارات مجله ماه نو ، ص 55/


113 - در تھیه و تنظیم این بخش ، از كتاب، امام چھارم پاسدار انقلاب كربلا به قلم دوست و برادر دانشمند آقاى على اكبر حسنى استفاده شده است .


 


آخرین مطالب

» زیارت ناحیه مقدسه ( چهارشنبه 27 شهریور 1398 )
» طول عمر امام مهدی (عج) ( چهارشنبه 27 شهریور 1398 )
» رسانه های غرب منجی شیعه را چگونه نشان می دهد؟ ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» نکنه من نباشم! ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» سنگین تر از آسمان ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» ای کاش ... ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» می خواهی از فتنه ها نجات یابی؟ همیشه یادش باش! ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» برداشت غربی ها از انقلاب ما ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» اثباث حقانیت با استخاره! ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» و اینک آخرالزمان... ( سه شنبه 26 شهریور 1398 )
» دانلود سخنرانی استاد رائفی پور ، « دوراهی تصمیم » ( دوشنبه 25 شهریور 1398 )
» دانلود سخنرانی استاد رائفی پور ، « ظرفیت های تمدن سازی عاشورا » ( دوشنبه 25 شهریور 1398 )
» در ۳ سال نمایندگی مجلس ، چه قدمی برای تصویب لایحه های حوزه زنان برداشتید؟ ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» درخواست رئیس‌جمهور فیلیپین : به مسئولان فاسد شلیک کنید! ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» فقط ۵۰ نماینده به طرح شفافیت آرا رأی دادند ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» خدمات اورژانسی به زائران ایرانی در عراق رایگان است ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» سیگار آمریکایی معاف از تحریم! ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» تمکین تنها ۱۹ درصد از پزشکان به نصب دستگاه کارت‌خوان ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» اطلاع رسانی سخنرانی های استاد رائفی پور در استان کردستان ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» خاطره عجیب دکتر محمد تقی رمضانی درباره نحوه رأی دادن نمایندگان مجلس! ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» ۸۵ درصد ظرفیت تولید تخم قزل آلا در کشور نابود شد ( یکشنبه 24 شهریور 1398 )
» اگر تجاوز متوقف نشود ، ریاض را تصرف خواهیم کرد ( شنبه 23 شهریور 1398 )
» آموزش گام به گام یک عملیات رسانه‌ای کثیف ( شنبه 23 شهریور 1398 )
» تا شب انتخابات دخترهای آبی ، صورتی ، بنفش و حتی سیاه بسیار خواهید دید ( شنبه 23 شهریور 1398 )
» ریشه حرف های اخیر پروانه سلحشوری از کجاست؟ ( شنبه 23 شهریور 1398 )
» گفتگو با پدر سحر خدایاری ، دختری که به دروغ به جای دختر آبی معرفی شد : ( شنبه 23 شهریور 1398 )
» دانلود سخنرانی استاد رائفی پور ، « ظرفیت های تمدن سازی عاشورا » ( شنبه 23 شهریور 1398 )
» کانال خبرآنلاین که خبر کذب حبس سحر خدایاری را منتشر کرده بود ... ( پنجشنبه 21 شهریور 1398 )
» بالاخره ورود بانوان به ورزشگاه‌ها به ‌مصلحت نیست؟ یا تصمیم جدی دولت است؟ ( پنجشنبه 21 شهریور 1398 )
» در پاسخ به توییت پروانه سلحشوری نماینده مجلس در خصوص جریان سحر خدایاری ( پنجشنبه 21 شهریور 1398 )