امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند: « نحن ابواب الله و نحن صراط المستقیم »


خلافت علی ابن ابن ابی طالب فرمان مطلق الهی shia muslim


خلافت علی ابن ابن ابی طالب فرمان مطلق الهی


امامت و خلافت بر روی زمین امری نیست كه توسط شخص یا اشخاص یا شوری و مجلس و ... تعیین شود ، خلافت و امامت امری الهیست كه قصد داریم این موضوع را از قرآن و سنت و كلام اهلبیت و مفسرین شیعه و سنی بیان كنیم تا علاوه بر روشن شدن این مطلب ، شبهه ای در ولایت مولا علی ابن ابی طالب وجود نداشته باشد ان شاالله.


قرآن كتابیست مبین و هادی كه اگر به آن رجوع شود از نص و تفسیر و تأویل آن میتوان كمال استفاده را برده و یقینا هدایتگری آشكار است. در خصوص الهی بودن ولایت و خلافت و امامت همین بس كه در قرآن صراحتا آمده است كه:


"إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً" (بقره ١٢٤)


در قرآن از آیات انذار و اوالامر و مودت و مباهله و ولایت و اكمال دین در غدیر و امثالهم بگذریم كه در مقالات دیگر به صورت مشروح و كامل توضیحات آن و ارتباط مستقیم آن با حضرت مولا امیرالمومنین و اهل بیت عصمت و طهارت آمده است.


در این مقاله سعی داریم نكات دیگری را كه كمتر بیان شده را بیاوریم.


آیا براستی در كتب برادران اهل سنتمان نیز چنین عقیده ای آمده است یا تنها در كتب و تفاسیر شیعه یافت میشود؟


در پاسخ به این سوال سراغ صحاح سته (یعنی شش كتاب صحیح برادران اهل سنت رفته و در بین آنها باز صحیحین را انتخاب میكنیم كه شك و شبهه ای در صحت آن (از نظر برادران اهل سنت ) نباشد:


در بخاری و مسلم هردو روایتی آمده كه جای تامل دارد


ابن عَبَّاسٍ رضى الله عنهما گفت: مُسَیْلِمَه کَذَّاب در زمان رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم مى‌گفت: اگر محمد امارت بعد از خودش را براى من قرار دهد از او پیروى مى‌کنم ، او با افراد فراوان از قبیله‌اش به سمت آن حضرت آمد و رسول خدا صلى الله علیه وسلم به همراه ثابت بن قیس به او رو کرد و در حالى که در دستشان تکه چوبى بود به نزد او رفت و در مقابلش ایستاد و فرمود: "اگر این تکه چوب را از من بخواهى ، به تو نخواهم داد وَ هرگز امر الله را در خود نخواهى دید"و اگر پشت کنى (و اسلام نیاوری) قطعا خداوند تو را خوار خواهد کرد و من عاقبت تو را شوم مى‌بینم.١


در جای دیگر از كتاب صحیح بخاری آمده است كه:


رسول خدا می فرماید : خدای متعال هیچ پیامبری را نفرستاده و هیچ خلیفه ای را خلیفه نکرده است که دو گروه از خصیصین (مشاوران ، همراهان ویا همان اصحاب ) با او همراه بودند: یک گروه خیر خواه و گروه دیگر بد خواه ٢


از روایت بالا مشخص است كه پیامبری و خلافت به فرمان خداست نه انتخاب مردم!


از صحیحین كه بگذریم باز به كتاب خدا رجوع میكنیم و این بار نه از دیدگاه اهل تشیع و علمای شیعه ، بلكه در تفاسیر بزرگان و مفسران اهل سنت میریم:


"یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلِیفَهً فِی الأْرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى" سوره ص،آیه ٢٦

حقی برسوی ، یکی از مفسران اهل سنت در ذیل این آیه می نویسد :


این آیه اشاره به معانی مختلفی دارد من جمله اینکه خلافت حقیقی برای انسان قابل کسب نیست بلکه عطا و فضل الهی است که بر شخصی که خدا بخواهد آن را عطا می کند همانگونه که خدای متعال فرموده است : (ما تو را خلیفه قرار داده ایم ) یعنی به تو خلافت  را داده ایم .٣

قرطبی  نیز  می نویسد :


این آیه اصل است در منصوب بودن امام و خلیفه‌اى که کلام او شنیده مى‌شود و اطاعت مى‌شود براى این‌که وحدت کلمه ایجاد شود و دستورات خلیفه تنفیذ (استوار و ثابت شود) و هیچ اختلافى در واجب بودن امامت در بین امت اسلام و پیشوایان اسلام نیست .
و سپس این آیات شریفه را دلیل بر واجب بودن نصب امام و خلیفه مى‌آورند:


دلیل ما بر این مطلب این گفته خداوند است که ««من در روى زمین ، جانشینى‏[ نماینده‏اى‏] قرار خواهم داد» و این گفته خداوند : «اى داوود! ما تو را خلیفه و(نماینده خود) در زمین قرار دادیم.» و همچنین این سخن خداوند : «خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند وعده مى‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد» « یعنى از بین آنها افراد (ازکسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند) خلفایى منصوب مى‌کند.» و آیات دیگر …


تا آنجایى که قرطبى امامت را رکنى از ارکان دین دانسته است و مینویسد:


پس دلالت مى‌کند بر وجوب امامت ؛ این‌که آن ؛ رکنى ( پایه ای) از ارکان دین است که به آن پایدارى و بقاء مسلمانان وابسته است. پس خداوند انتخاب خلیفه و پیشوا را به خود نسبت داده است همانطوى که انتخاب و اعزام انبیاء را به خود نسبت داده است.٤


ممكن است سوال پیش آید كه وقتی امامت فرمان الهیست چطور امیرالمومنین از آن گذشت و خانه نشین شد؟ چرا اسدالله الغالب برای فرمان الهی نجنگید؟
جواب را در وصیت پیغمبری بجوییم كه لاینطق علی الهواء است و كلامش كلام خداست:


رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در وصیت خود به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرمودند : یا علی ! قریش به زودی علیه تو هم پیمان خواهند شد و همه آن ها اجماع کرده و بر ظلم و قهر بر تو هم کلام می شوند. اگر یاورانی یافتی ، با آن ها جهاد کن اگر یارانی نیافتی ، دست بردار و خونت را حفظ کن که شهادت خواهد آمد و لعنت خدا بر قاتل تو باد٥


و تایید این موضوع در كلام امام باقر علیه السلام نمایان میشود كه فرمودند:


 چون مردم  آن چه در بیعت با ابوبکر کردند، هیچ چیز از فراخوانی امیرمؤمنان به سوی خود مانع نشد، مگر توجه به مردم وبیم آن که از اسلام بازگردند و به پرستش بتها روی آورند و به یگانگی خداوند و رسالت خدایی حضرت محمد(ص)گواهی ندهند. پس از سر ناچاری و بی یاوری بیعت کرد.٦


همچنین امام حسن علیه السلام در خطبه اش، هنگامی که تصمیم به صلح با معاویه گرفت فرمود: پدرم دستش را دراز کرد و سوگندشان داد و اصحابش را به یاری نمودن فراخواند، اما اجابت نشد و یاری نگردید و اگر بر ضد پیش گرفتگان در خلافت، یاورانی می یافت، دعوتشان را به بیعت نمی پذیرفت.٧


و این سوال پیش میاید كه آیا خود امیرالمومنین نیز خلافت را حق الهی خود میدانست؟


در پاسخ كلام حضرت را در نهج البلاغه می آوریم:


به خدا سوگند مرا همواره از حق خویش محروم ساختند و از هنگام وفات رسول خدا تا امروز حق مرا باز داشتند .٨


یا در خطبه ای میفرمایند:


خداوندا ! قریش را ذلیل و خوار فرما ؛ چون آنان حقم را گرفتند و حقم را غصب کردند .خداوندا قریش را که به من ظلم و حقم را غصب کردند ، مجازات کن . آنان فرماندهی و امامت فرزند مادرم را به ناحق گرفتند .٩


و در جای دیگر میفرماید:


آگاه باشید ! به خدا سوگند ! ابابکر ، جامۀ خلافت را بر تن کرد ؛ در حالى که مى دانست ، جایگاه من در حکومت اسلامى ، چون محور سنگ هاى آسیاب است (که بدون آن آسیاب حرکت نمی کند) او مى دانست که سیل علوم از دامن کوهسار من جارى است ، و مرغان دور پرواز اندیشه ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز کرد١٠


و خطبه های دیگر كه اوج اندوه و مظلومیت را در كلاشان دارد همچون خطبه شقشقیه و یا خطبه های ٢٧و ١٧٢و...


و سوال دیگر اینجاست كه امیرالمومنین در صورت بی یاوری از جنگ منع شد ، اما آیا در دفاع از خود اعتراضی كرد كه به مردم و نسل های بعد با كلامش نارضایتی و اعتراض صریحش را برساند؟


پاسخ را باز هم از كلام بلیغ و فصیح حضرتش میاوریم:


امیرالمومنین خطاب به ابوبكر: گر تو از طریق شورا مالک امور مردم شدی. این چه شورائی است که طرفهای مشورت [ امثال من ] غائب بودند؟ و اگر از طریق قرابت با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در برابر مخالفانت استدلال کردی دیگران از تو به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نزدیکترند١١


دیدیم که از قرآن ، تفاسیر اهل سنت ، کتب تشیع ، نهج البلاغه و... الهی بودن امر خلافت و امامت بدون هیچ ابهامی ثابت میشود و اینکه امامت امری فراتر از مشاوره و شورا و رای و نظر مردم است .


الحمدلله الذی جعانا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام.
                                                                                                                     "والتین والزیتون"

_________________________________

١-صحیح بخاری و صحیح مسلم
٢-صحیح البخاری ج ۹ ص ۷۷
٣-حقى برسوى ، تفسیر روح البیان‏، ج۸، ص ۲۱
٤-جامع احکام قرآن القرطبی، ج 1، ص 395 و 396
٥-كتاب الغیبة للطوسی ؛ ص: ١٢٢
٦-كافی،ج٨ص٢٩٥،حدیث ٤٥٤
٧-محمدی ری شهری،دانشنامه امیرالمومنین،صفحه٨٢
٨-نهج البلاغه،‎خطبه٦
٩-شرح نهج البلاغه ج٩ ص٣٠٦
١٠-نهج البلاغه،خطبه٣
١١-نهج البلاغه ،خطبه ١٩٠

آخرین مطالب

» خانم مسلمانى از اهالى نیویوک به زنان مسلمان دفاع شخصى مى‌آموزد ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» ایده دوچرخه فیلتردار برای هوای آلوده در چین ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» گرامیداشت حماسه عاشورا هرسال پرشورتر و گسترده‌تر است ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» مطالبه‌گری درباره اهداف انقلاب ، وظیفه مجلس خبرگان است ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» عزت جمهوری اسلامی بواسطه مجاهدت جوانانی مانند شهید حججی بدست آمده است ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» نمی‌گویم با دنیا قطع رابطه کنیم اما «پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید!» ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» واکنش رهبر انقلاب به نطق رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل : ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» مادری ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» امام کاظم (ع) فرمودند : ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» دعای فرج ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» خیانت به خدا ، پیامبر و اهل بیت... ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» کتاب "ظهور حضرت مهدی از دیدگاه اسلام و مذاهب جهان" ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» اگر کاری خوب است ، آن را به‌خاطر ملاحظه دیگران ترک نکنید ( پنجشنبه 30 شهریور 1396 )
» تجارت یک طرفه فرانسه به عنوان پلیس بد برجام با ایران ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» امام صادق علیه السلام فرمود : ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» عیب‌جویی آفت صمیمیت در رابطه زوجین است. ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» امامت در خردسالی ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» رسول اكرم - صلی الله علیه و آله - ‌فرمود: ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» امام علی علیه السلام : ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» رمان مهدوی ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» ابزارهای مسیحیان برای سقوط اندلس ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» شمائل حضرت مهدی ( چهارشنبه 29 شهریور 1396 )
» پس از ظهور ( سه شنبه 28 شهریور 1396 )
» عده‌ای -یقینا بالغرض- زن را از جایگاه حقیقی خود جدا کرده و در حال ارائه الگوی مرد شدن به زنان هستند! ( سه شنبه 28 شهریور 1396 )
» تلگراف : ( سه شنبه 28 شهریور 1396 )
» پیدا شدن ۲۲ بوته گندم از بذر تراریخته در یک مزرعه در ایالت واشنگتن آنقدر جنجالی شد که وزارت کشاورزی #آمریکا اطلاعیه صادر کرد. ( سه شنبه 28 شهریور 1396 )
» چگونه از همسرمان گله کنیم ( سه شنبه 28 شهریور 1396 )
» حسین و مهدی . . . ( سه شنبه 28 شهریور 1396 )
» اهدای خون به جای قمه زنی ( سه شنبه 28 شهریور 1396 )