امام سجاد علیه السلام می‌ فرمایند : « نحن ابواب الله و نحن صراط المستقیم »

انتظار فرج و معناى صحیح آن‏ از منظر امام خمینی (ره)

نویسنده : محمد | تاریخ : 01:24 ق.ظ - پنجشنبه 1 اسفند 1392

امام خمینی (ره) پرداخت صحیح به مقوله انتظار را موجب قدرت اسلام در دنیا بیان کردند و از همان آغاز جرقه های انقلاب اسلامی به مسئله تبیین مهدویت در جامعه اسلامی پرداختند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی در ابتدای انقلاب ایران وظیفه همه نهادهای مسئول در نظام را تمهید ظهور امام زمان(عج) می‌دانند، زمینه سازی را بالاتر از اعتقاد به انتظار بیان می‌کنند و این آرزو را مطرح می‌کنند که این فضا را باید نهادهای متولی به کشورهای دیگر هم بکشانند.



وقتی نگاه امام خمینی‌ (ره) را به حوزه آینده مورد تعمق قرار می‌ دهیم ، بحث افق آینده جامعه و مهدویت را پیوند عمیق می‌ دهند ، فرهنگ جامعه را مبتنی بر مهدویت طراحی می‌ کنند.

امام خمینی‌ (ره) عبادتی را که روح مهدویت در آن نباشد ، و روح جامعه سازی مهدوی در آن دیده نشود را عبادت در فضای اسلام آمریکایی معرفی می کنند و حتی انتظار برای فرج برای آن گروه‌ها و اقشاری از جامعه که صرفا در دعا خلاصه می‌ کنند و حتی در آن امر به معروف و نهی از منکر و جهاد نفی می‌شود را اسلام آمریکایی عنوان می‌ کنند‌.

در ادامه این نوشتار به نگاه امام خمینی‌ (ره) در تعریف انتظار صحیح و برداشت‌ ها و پاسخ‌ های ایشان به مقوله انتظار فرج امام زمان‌ (عج) می‌پردازیم‌.

تعریف انتظار از منظر امام خمینی‌ (ره)

امام خمینی‌ (ره) انتظار فرج با توجه به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصوم‌ (علیهم السلام) تعریف کردند به طوری که بعد از چندین سال از رحلت‌ شان این تعریف مورد قبول تمام آینده پژوهان و کارشناسان عرصه معارف مهدویت است‌ ؛ انتظار یعنی امید تحقق یک هدف مقدور. این انتظار در قالب فردی و اجتماعی و تاریخی و نیز به شکل حق و باطل قابل فرض است و در واقعیت هم وجود دارد. انتظار باید انسان را به هویت‌ های جمعی و تاریخی پیوند بزند و در او تحول بیافریند. انتظار ، مبدأ تحول است. از منظر نظام ولایت ، انتظار توسعه ولایت است.

ایشان در یکی سخنرانی های خود در سالروز میلاد امام زمان (عج) به برداشت های مختلف از فرهنگ انتظار در در عصر حاضر پرداختند و انتظار صحیح را از ناصحیح جدا کردند.

برداشت‌های غلط از مفهوم انتظار


بعضی‌ها انتظار فرج را به این مى‏ دانند که در مسجد ، در حسینیه ، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان- سلام اللَّه علیه- را از خدا بخواهند. این‌ ها مردم صالحى هستند که یک همچو اعتقادى دارند. این‌ ها به تکالیف شرعى خودشان هم عمل مى ‏کردند و امر به معروف و نهی از منکر هم مى‏ کردند ، لکن همین ، دیگر غیر از این کارى از آنها بر نمى‏ آمد و توانایی آن‌ ها به همین مقدار بود ، امام خمینی (ره) این نوع نگاه را که تنها به اندکی امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شود را انتظار صحیح و معقول نمی دانند.


برخی انتظار فرج را مى ‏گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه مى‏ گذرد ، بر ملت ما چه مى‏ گذرد ؛ به این چیزها ما کار نداشته باشیم ، ما تکلیف‏هاى خودمان را عمل مى ‏کنیم ، براى جلوگیرى از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء اللَّه ، درست مى‏ کنند ؛ دیگر ما تکلیفى نداریم.

گروهی می گفتند که خوب ، باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید ؛ ما باید نهى از منکر نکنیم ، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کارى مى‏ خواهند بکنند ؛ گناه‏ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.

دسته‏اى از این بالاتر ، مى‏ گفتند : باید دامن‏زد به گناهان ، مردم را به گناه دعوت کرد تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت- سلام اللَّه علیه- تشریف بیاورند. این هم یک دسته‏اى بودند که البته در بین این دسته ، منحرف‌ هایی هم بودند ، اشخاص ساده لوح هم بودند ، منحرف‌ هایی هم بودند که براى مقاصدى به این دامن‏ مى ‏زنند.

پاسخ امام خمینی(ره) به کسانی که معنای انتظار را نفهمیدند


امام خمینی(ره) در تفسیر برخی از پیامدهای این گونه نظریات و اشاعه در جامعه اسلامی اعلام خطر جدی کردند ، در مقابله با کسانی که انتظار فرج را غلط در جامعه بیان می کنند .

ایشان پیامدهای این نوع نگاه را قانع شدن به وضع موجود و عدم کوشش برای تحقق وضعی برتر، ناامیدی و پذیرش شکست در حوزه فرد و اجتماع ، مشکل‌تر ساختن حرکت و قیام امام زمان (عج) چرا که هر چه فساد و تباهی بیشتر شود ، کار امام زمان (عج) در مبارزه با سخت‌تر و طولانی می‌گردد عنوان کردند.

امام خمینی (ره) تاکید می کنند : « ما اگر دستمان مى ‏رسید ، قدرت داشتیم ، باید برویم تمام ظلم و جورها را از عالم برداریم. تکلیف شرعى ماست ، منتها ما نمى‏ توانیم. این است که حضرت عالم را پر از عدالت می کند ؛ نه شما دست بردارید از تکلیفتان ، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید ».

توطئه دین از سیاست جداست ، بدترین برداشت غلط از فرهنگ انتظار است

امام خمینی (ره) رهبر بیداری اسلامی که امروز بعد از بیست و سه سال از رحلت ایشان جوامع مسلمان دنیا با پیروی از بیانات ایشان به دنبال راندن استکبار از کشورهای خودشان هستند ، امام خمینی (ره) در همان سالها حیاتشان از حضور قدرت‌ های بزرگ در تبلیغ معناى غلط از انتظار و مهدویت خبر دادند ، همان طور که به ملت‌ ها تزریق کرده بودند ، به مسلمین ، به دیگر اقشار جمعیت‌ های دنیا که سیاست کار شما نیست ؛ بروید سراغ کار خودتان و آن چیزى که مربوط به سیاست است ، بدهید به دست امپراتورها. خوب ، آن‌ها از خدا می ‏خواستند که مردم غافل بشوند و سیاست را بدهند دست حکومت و به دست ظلمه ، دست آمریکا ، دست شوروى ، دست امثال این‌ها و آن‌ هایی که اذناب این‌ ها هستند و این‌ ها همه چیز ما را ببرند ، همه چیز مسلمان‌ ها را ببرند ، همه چیز مستضعفان را ببرند و ما بنشینیم بگوییم که نباید حکومت باشد ، این یک حرف ابلهانه است ، منتها چون دست سیاست در کار بوده ، این اشخاص غافل را ، این‌ ها را بازى دادند و گفتند : شما کار به سیاست نداشته باشید ، حکومت مال ما ، شما هم بروید توى مسجدهایتان بایستید نماز بخوانید! چه کار دارید به این کارها ؟ 
لذا راه مقابله با جریان های انحرافی حرکت در مسیر صحیح فکر مهدوی است ، ارائه راه آینده شناسی عمیق امام (ره) به مراکز مختلف آینده پژوهی، فرهنگی ، مدیریتی است.

انتظار سازنده چگونه محقق می شود 
علم و بصیرت در دین ، در مقابل کج اندیشی ها و برداشت‌های غلط، تقوا در مقابل هوی و هوس ، علم و بصیرت در حوزه سیاست و اجتماع برای تشخیص دوستان و دشمنان و روشن شدن عملکرد سیاست بازان ، پیروی از علمای راستین که مصداق نایبان عام امام زمانند از جمله راهکارها برای این قضیه است که امام خمینی (ره) تاکید داشتند.

مسئله انتظار نباید فقط صرف یک دعا برای امام زمان (عج) باشد ، انتظاری که ما دعا بکنیم و نتوانیم یک حرکت اجتماعی وسیع را سامان بدهیم ، لذا اگر بخواهیم مبتنی بر شعار امام خمینی (ره) حرکت کنیم باید جامعه زمینه ساز باشیم .

رهبر معظم انقلاب هم همین نگاه را دارند ، لذا رهبری می فرمایند ؛ ” مبتنی بر حکومت امام زمان (عج) امروز خود را بسازید و بنا کنید. »  یعنی افق کجاست؟ مدیریت باید مبتنی بر مهدویت باشد.

همان طور که در روایات ائمه معصوم(ع) داریم ؛ حرکت امام زمان (عج) مانند امور دیگر ، روال طبیعی دارد و قرار نیست همه امور ، معجزه آسا صورت پذیرد . امام صادق علیه السلام « لو قد خرج قائمنا (ع) لم بکن الا العلق و العرق و النوم علی السروج ؛ قائم ما قیام کند ، جز عرق ریختن و خواب ( از فرط خستگی و مبارزه پی در پی ) بر روی زین‌ ها نیست .»

انّ اهل زمان غیبته و القائلین بامامته و المنتظرین لظهوره افضل من اهل کل زمان … اولئک المخلصون حقّاً و شیعتنا صدقاً و الدّعا الی دین الله سرّاً و جهراً … آنان خستگی ناپذیر ، در آشکار و نهان دیگران را به دین خدا فرا می‌ خوانند.

منبع : وعده صادق



برچسب ها : انتظار فرج , امام خمینی (ره) , مهدویت , امام زمان‌ (عج) , انتظار , سیاست , امام صادق علیه السلام ,
دسته بندی : Main Post ,
 

آخرین مطالب

» وظایف منتظران ، " دعوت کردنِ مردم به امام زمان و شناساندنِ حضرت " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» دلمُرده ایم و یاد تو جان می‌دهد به ما... ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " آمادگی پذیرش حکومت جهانی حضرت " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " منتظرانی که مردود شدند " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» کلام استاد : ایامی که انسان پالایش می شود ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» مادرِ شهید بود ؛ شهیدِ مفقودالاثر. ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " ظهور یعنی پایان این دنیا؟ " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» خوش آن عیدی که با دلدار باشیم ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " عیسی هم مُبلّغ اسلام است " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " عجله نکردن برای رسیدن زمان ظهور " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " این نور سایه ندارد... " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» خدایا! ما روی تو حساب کرده‌ایم. ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " کاش نومه را می‌شناختیم! " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " اطاعت پذیری " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» آنگاه که جبرئیل از او بگوید - ۳ ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» آنگاه که جبرئیل از او بگوید - ۲ ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» آنگاه که جبرئیل از او بگوید - ۱ ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " کهکشانی در دستش ، اما ترسان و پنهان " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " اندوهگین بودنِ مومن در فراق امام " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " نعمت پنهان... " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " زینتِ صاحب الزمان باشیم " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» " با آه و ناله باید گفت او... " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» مثل یتیم کوفه ، خرابه‌نشین شدم ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " شناخت علائم ظهور " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " با وَرَع بودن " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» تا یک قدمی ظهور ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» بنی اسرائیل در یک قدمی فتح قدس بودند ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» ارض مقدس - قسمت ششم و پایانی ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» نوبهارا! دل پرخون چمن را دریاب / روزه‌داران فلسطین و یمن را دریاب ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» ارض مقدس - قسمت پنجم ( جمعه 2 خرداد 1399 )
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic