امام سجاد علیه السلام می‌ فرمایند : « نحن ابواب الله و نحن صراط المستقیم »

پیشگویی حضرت زهرا (س) درباره حوادث‌ آخرالزمان

نویسنده : محمد | تاریخ : 02:23 ق.ظ - جمعه 8 فروردین 1393

امام دوازدهم شیعیان ، در شرایطی به امامت رسید که سال‌های زیادی از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌ گذشت و پس از انحرافی که در امر جانشینی پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، بلافاصله پس از شهادت ایشان ، صورت گرفته بود ، یازده امام پیشین همواره برای اجرای رسالت پیشوایی خویش در جامعه اسلامی‌ با شرایط سخت و پیچیده‌ ای مواجه بودند. به عبارت دیگر جامعه در عصر امامان پیشین ، درک و دریافت شایسته‌ ای از جایگاه والای معصومان (علیهم السلام) نداشت.

 

 

بنابراین امام مهدی (عج) به عنوان « قائم آل محمد » و « آخرین ذخیره الهی » ، با مردمی مواجه شد که از جهات مختلف قابلیت پذیرش ایشان و زمینه قیام الهی شان را دارا نبودند. مشکلات اساسی اجتماع در آن زمان ، انحراف جامعه از عدالت اسلامی ، فاصله گرفتن از ارزش‌های اسلامی ، آماده نبودن برای تطبیق و پیاده کردن برنامه‌ های اسلام در زندگی و فداکاری نکردن در راه آن است (۱)، تا جایی که به اعتقاد برخی صاحب نظران :

«اگر امام مهدی (عج) در آن زمان ظهور می‌ کرد ، با آن جو تیره‌ ای که وجود داشت ، قطعا کشته می‌ شد و به هدف خود که تسلط بر تمام جهان و گسترش عدل در آن است ، نمی‌ رسید ، زیرا جز عده انگشت‏شماری به طرفداری وی بر نخواسته و توده اجتماع به ندای حضرت پاسخ نمی‌ داد بلکه چه بسا که به طرفداری از دولت بر می‌ آمدند ، در حالی که خداوند وعده داده است که ظهور حضرت در وقتی خواهد بود که افرادی نیرومند و دل‌ هایی سرشار از عشق و عقل‌ هایی پر ، به طرفداری از حضرت به پا خیزند که بتواند با نیروی آن‌ ها و نیروی خدایی بر تمام جهان مسلط شده و دادگری را در سراسر گیتی بگستراند.» (۲)

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در یکی از بیانات خود پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، افعال و اعمال امت اسلامی ‌را آبستن مجموعه‌ ای از وقایع اجتماعی شوم در آینده می‌ داند ، که روند رو به انحطاطی را برای جامعه اسلامی‌ ترسیم می‌ کند ؛ روندی که ناگزیر به غیبت امام دوازدهم شیعیان می‌ انجامد و تا ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) ادامه می‌ یابد :

« أَمَا لَعَمْرِی لَقَدْ لَقِحَتْ قنطرةٌ رَیْثَمَا تُنْتَجُ ثُمَّ احْتَبلوا مِلاءَ الْقَعْبِ دَماً عَبِیطاً وَ رعَافاً مبِیداً هُنَالِکَ یَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ وَ یُعْرَفُ الْبَاطِلُونَ غب مَا أُسِّسَ الْأَوَّلُونَ ثُمَّ طِیبُوا عَنْ دُنْیَاکُمْ أَنْفُساً وَ اطْمَأَنُّوا لِلْفِتْنَةِ حاشاً وَ أَبْشِرُوا بِسَیْفٍ صَارِمٍ وَ سَطْوَةِ مُعْتَدٍ غَاشِمٍ وَ بِهَرْجٍ شَامِلٍ وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِینَ یَدَعُ فَیْئَکُمْ زَهِیداً وَ جَمْعَکُمْ حَصِیداً فَیَا حَسْرَتَى لَکُمْ وَ أَنَّى بِکُمْ وَ قَدْ عَمِیَتْ عَلَیْکُمْ أَ نُلْزِمُکُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها کارِهُون

آگاه باشید! به جان خودم سوگند که راه اعراض و روگردانی از خیر و حقیقت و احکام اسلام (از همین اعمال مردمان ، مبنی بر غصب خلافت حضرت علی (علیه السلام) و ابداع نوآوری‌ها) مهیا می شود ، و به زودی نتیجه آن که ریختن خون بسیار است ، ظاهر می شود در این جنگ و ستیزهایی که در آن هیچ نفع و اثری نیست ، مردم توسط سموم هلاک کننده ای به سرعت می میرند ، اینجاست که افراد باطل ، زیان می بینند و از دیگران شناخته می شوند این ها همه نتیجه اعمال پس از رحلت رسول خداست که به ظواهر مادی دنیا دل خوش داشتند و به چند روز ریاست آن راضی شدند. حاشا! بشارت دهید آن زمان را به اختلاف و هرج و مرجی که ایجاد می گردد ، و کشتار زیادی که دامنگیر امت اسلام می شود ، و استبداد ستمکاران. بى‏ شکّ منافع شما نابود و مزارعتان محصود و بهره شما افسوس و دریغ خواهد بود ، به زودی گریبان ندامت بدرید و هیچ نمى دانید به کجا اندر افتادید ، بى‏ گمان کورکورانه در ظلمت خانه ضلالت اسیر و در چاه جهالت دستگیر گشتید ، چگونه شما را ملزم کنیم به سوى راه هدایت و حال آنکه از شنیدن کلمات ما کراهت دارید؟ » (۳)

به نظر می‌رسد که این روایت و برخی روایات رسیده از این گونه (۴) مبین سنن الهی هستند که به واسطه پیمان شکنی امت اسلامی ‌پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در جامعه اسلامی‌ به جریان درآمد. به عبارت دیگر از چنین متونی می‌توان مجموعه‌ای از قوانین الهی را کشف و دریافت کرد که سیر تاریخ اسلامی را به ناگزیر به سرگردانی امت اسلامی ، فاصله گرفتن ایشان از اسلام واقعی و غیبت حجت الهی از جامعه پیش می‌ برد.

امام علی (علیه السلام) نیز در خطبه طالوتیه به روشنی این مساله را بیان می‌کند. بر اساس این دسته روایات اگر معصومان (علیهم السلام) زمینه تشکیل حکومت اسلامی‌ با تمام ابعادش را در جامعه می‌ یافتند ، زمین و آسمان برکات و خیرات را از مردم دریغ نمی‌ کرد و مردم خوش و فراوان می‌ خوردند و هیچ‌ گاه گرفتار فقر نمی‌ شدند و حق هر کس به خودش می‌ رسید. ولی مردم این زمینه را فراهم نکردند ، بنابراین تنگدستی بر آن‌ ها چیره شد و گروهی اموال عمومی‌ را به نفع خود جمع‏آوری کردند و حق دیگران را به ناحق خوردند ، بنابراین جامعه دو قطبی شد ، گروهی فقیر و گروهی ثروتمند شدند. به علاوه وقتی مردم پیشوایان حق را رها کردند ، هر کسی به خلافت طمع ورزید و برای به دست آوردن آن خون‌ ها ریخته شد و افراد شرور بر مسلمانان تسلط یافتند. نکته آخر آن که اگر مردم از امامان بر حق پیروی می‌ کردند ، در تشخیص حق و باطل دچار خطا نمی‌ شدند و اسلام با تمام ابعادش در جامعه پیاده می‌ شد ولی از آنجا که امت اسلامی ‌پیشوای بر حق را رها کردند و به دنبال امامان باطل حرکت کردند ، در تشخیص حقیقت و ارزش‌ های اسلامی‌ دچار لغزش و سرگردانی شدند و این سرگردانی تا ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) ادامه دارد. (۵)

پی نوشت ها :

۱. درباره مشکلات اساسی اجتماع درآن دوره ر.ک : صدر ، پژوهشی در زندگی امام مهدی (ع) و غیبت صغری (فلسفه غیبت صغری) ، پیشین، ص ۱۴۵

۲. همان ، ص ۲۵۵

۳. با نگاهی به کتاب امام مهدی (ع) و بانوان حریم ولایت (ع) ، نشر موعود عصر، ۱۳۸۴

۴. طبرسی ، الاحتجاج علی اهل اللجاج ، پیشین ، ج ۱ ، ص ۱۰۹

۵. طبرسی ، الاحتجاج علی اهل اللجاج ، پیشین ، ج ۲ ، ص ۲۸۹، کلینی ، الکافی ، پیشین ، ج ۸ ، ص ۳۲ ، ح۵ و ص ۵۳ ، ح۱۶

منبع : وعده صادق



برچسب ها : حضرت زهرا (س) , پیامبر اکرم (ص) , امام زمان (عج) , قائم آل محمد , حوادث‌ آخرالزمان , حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) , ظهور ,
دسته بندی : 1001 نکته پیرامون امام زمان (عج) , Main Post ,
 

آخرین مطالب

» وظایف منتظران ، " دعوت کردنِ مردم به امام زمان و شناساندنِ حضرت " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» دلمُرده ایم و یاد تو جان می‌دهد به ما... ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " آمادگی پذیرش حکومت جهانی حضرت " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " منتظرانی که مردود شدند " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» کلام استاد : ایامی که انسان پالایش می شود ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» مادرِ شهید بود ؛ شهیدِ مفقودالاثر. ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " ظهور یعنی پایان این دنیا؟ " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» خوش آن عیدی که با دلدار باشیم ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " عیسی هم مُبلّغ اسلام است " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " عجله نکردن برای رسیدن زمان ظهور " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " این نور سایه ندارد... " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» خدایا! ما روی تو حساب کرده‌ایم. ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " کاش نومه را می‌شناختیم! " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " اطاعت پذیری " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» آنگاه که جبرئیل از او بگوید - ۳ ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» آنگاه که جبرئیل از او بگوید - ۲ ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» آنگاه که جبرئیل از او بگوید - ۱ ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " کهکشانی در دستش ، اما ترسان و پنهان " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " اندوهگین بودنِ مومن در فراق امام " ( یکشنبه 4 خرداد 1399 )
» " نعمت پنهان... " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " زینتِ صاحب الزمان باشیم " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» " با آه و ناله باید گفت او... " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» مثل یتیم کوفه ، خرابه‌نشین شدم ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " شناخت علائم ظهور " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» وظایف منتظران ، " با وَرَع بودن " ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» تا یک قدمی ظهور ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» بنی اسرائیل در یک قدمی فتح قدس بودند ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» ارض مقدس - قسمت ششم و پایانی ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» نوبهارا! دل پرخون چمن را دریاب / روزه‌داران فلسطین و یمن را دریاب ( شنبه 3 خرداد 1399 )
» ارض مقدس - قسمت پنجم ( جمعه 2 خرداد 1399 )
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic